wtorek, 12 maja 2015

Panele fotowoltaiczne o nietypowych kształtach

Tradycyjne płaskie panele fotowoltaiczne niezbyt dobre nadają się do wykorzystania w ciekawych pomysłach architektonicznych. Wykonywanie elewacji z paneli ograniczało projektantów do wielu odcieni niebieskiego (no dobra może i prawie czarnego) i płaskich powierzchni.
Optymalną wydajność mają tylko panele montowane w układzie nadążnym – podążające za słońcem. Przymocowane sztywno do dachu czy stelaża z założenia muszą mieć mniejszą wydajność.
Odpowiedzią na możliwość mocowania paneli na powierzchniach krzywych zaoferowały panele elastyczne. Od niedawna zaczęły pokazywać się także panele o kolorowej powierzchni.

Ale to nie one tym razem przyciągnęły moją uwagę. Japońska firma wpadła na pomysł zwiększenia wydajności panelu z pominięciem układów nadążnych. Panel o nazwie Spheral posiada większą powierzchnię ogniw w  stosunku do paneli płaskich. Ogniwo powinno wytwarzać także większą ilości energii wcześnie rano i przed zachodem słońca.

Panele słoneczne Kyosemi (Fot Inhabitat.com)

Według producenta – różnica sięga obecnie około 20%. (Więcej informacji o produkcie można znaleźć na stronie producenta pod adresem: http://www.kyosemi.co.jp/en/sphelar/eipv/).
Ciekawe zdjęcia znalazły się także pod adresem: http://inhabitat.com/revolutionary-sphelar-spherical-solar-cells-capture-sunlight-from-all-directions/sphelar-spherical-solar-cells/
Zaledwie zdążyłem obejrzeć kilka ciekawych elewacji, gdy natknąłem się na kolejny stosunkowo nowy pomysł.
Firma SMIT (Sustainably Minded Interactive Technology) opracowała technologię produkcji paneli Solar Ivy przypominających liście bluszczu.

"Liście" wykonuje się z polietylenu uzyskiwanego w 100 proc. z recyklingu.  „Liście” mocowane są na siatce ze stali nierdzewnej. Konstrukcja jest na tyle elastyczna, że może oplatać budynek jak prawdziwy bluszcz. Całość nawet faluje na wietrze. Oferta ma szeroką gamę kolorystyczną. Być może nie jest to rozwiązanie najbardziej efektywne, ale pozwala na wiele ciekawych aranżacji.

Fotografie pochodzą ze strony producenta na, której uzyskać można dalsze informacje.



13 komentarzy:

  1. Nigdy wcześniej nie widziałem takich rozwiązań więc faktycznie są one bardzo nietypowe. Mi również podoba się artykuł https://poprostuenergia.pl/kolektory-sloneczne-czy-panele-fotowoltaiczne-roznice/ gdzie opisano zasadnicze różnice pomiędzy panelami słonecznymi i fotowoltaiką.

    OdpowiedzUsuń
  2. Raczej jako końcowy odbiorca nie zastanawiałam się w sumie nad tym, co tak naprawdę zrobić i jak ma to ogólnie działać, ale wydaje mi się, że dobrym pomysłem będzie zorientowanie się u kogoś, kto się takim montażem zajmuje. Na pewno w 4OZE https://4oze.pl/ dostaniecie wsparcie. Firma bardzo dobrze specjalizuje się w wykonawstwie fotowoltaiki.

    OdpowiedzUsuń
  3. Dla klienta największe znaczenie powinno mieć to jak panele działają a nie jak wyglądają. Chociaż wiem, że ludzie potrafią zaskakiwać, stąd tak ciekawa oferta na panele. Tak by każdemu odpowiadały też wizualnie.

    OdpowiedzUsuń
  4. Bardzo ciekawe są te kształty, jestem ciekawy jak działją.

    OdpowiedzUsuń
  5. Jeszcze takich paneli nie widziałem, może jak wprowadzą inne kształty to będzie prościej dopasować do dachu.

    OdpowiedzUsuń
  6. Mam nadzieje że z czasem różnicy pomiędzy panelami nie będzie.

    OdpowiedzUsuń
  7. Właśnie obejrzałem ten filmik i muszę powiedzieć, że jest bardzo fajny. Polecam każdemu go obejrzeć.

    OdpowiedzUsuń
  8. Nawet nie miałam pojęcia, że są i takie realizacje. Do mnie jednak mimo wszystko bardziej przemawiają klasyczne panele, zakładane przez firme http://solarcon.pl/

    OdpowiedzUsuń
  9. Tak naprawdę dla mnie przede wszystkim liczy się to aby wiedzieć czy moja instalacja elektryczna działa właściwie. Właśnie dlatego dobrze jest wezwać firmę https://pomiary-szczecin.pl/ która bardzo dobrze wykonuje pomiary elektryczne.

    OdpowiedzUsuń
  10. Z takich niecodziennych kształtów można wykorzystać całą powierzchnie dachu.

    OdpowiedzUsuń
  11. Takie kształty są bardzo przydatne.

    OdpowiedzUsuń
  12. W dzisiejszych czasach fotowoltaika jest już opłacalnym rozwiązaniem dla nowoczesnych budynków, a obniżenie rachunków za energię to jedna z największych zalet. Warto skorzystać także z dopłat do instalacji, jednak trzeba pamiętać o wybraniu profesjonalnego wykonawcy i w tym przypadku polecam stronę https://fiberlink.pl/fotowoltaika/ poświęconą fotowoltaice dla Małopolski.

    OdpowiedzUsuń
  13. Ciekawe, ciekawe... Ale w sumie co się dziwić, jak wszystko idzie do przodu cała technologia. Także człowiek już powoli nie nadąża za tym wszystkim. Myślę, że wszelkie kwestie dotyczące takich instalacji, to warto omawiać ze specjalistami, przykładowo z http://elektroman.info . Wówczas będziecie mieć pewność, co będzie idealne dla was.

    OdpowiedzUsuń