niedziela, 24 maja 2015

Hycopter - prawdopodobnie pierwszy komercyjny dron zasilany wodorem.

O dronach z ogniwami paliwowymi i wodorem zdarzało mi się już mówić. Dziś jednak sytuacja jest dość wyjątkowa i może zainteresować wielu użytkowników dronów. Do tej pory ogniwa paliwowe stosowane były w dronach wojskowych, czy w maszynach firm lotniczych.
Użytkownicy dronów ograniczeni byli koniecznością użytkowania akumulatorów. Zasięg, a tym samym czas lotu typowych dronów to kilkanaście do kilkudziesięciu minut. Dłuższy  czas lotu to konieczność zabrania na pokładzie drona większego i cięższego akumulatora. Latanie poza zasięgiem wzroku w takiej sytuacji jest także dość ograniczone.

Hycopter 

Hycopter - dron zasilany wodorem.
Źródło: Horizon Energy Systems
Hycopter został dopiero co zaprezentowany (na konwencie w Atlancie, przez Horizon Energy Systems – zobacz załączony film), a już zebrano na niego zamówienia.
Nie są znane dokładne parametry, poza tym że posiada ogniwo paliwowe, zasilany jest wodorem, i co ważne prezentowany model o wadze 5 kg, umożliwia lot przez 4 godziny. Po zabraniu kilograma ładunku czas lotu skraca się do około 2,5 godziny! (w załącznikach jest ulotka ze strony producenta w formacie PDF).

Źródło: Horizon Energy Systems
Waga drona
Została zmniejszona dzięki wyeliminowaniu akumulatora, zbiornikiem na wodór jest sama rama. (Według konstruktorów zgromadzony gaz jest odpowiednikiem akumulatora o wadze około 5 kg.) Pozostaje jeszcze zamontowanie ogniwa paliwowego.

Cena i data dostępności Hycoptera na rynku nie jest jeszcze znana. Biorąc pod uwagę ilość komercyjnie używanych ogniw, oraz możliwości dronów, prawdopodobnie dość szybko dopasowane i połączone zostaną nowe techniki.

Wszystko więc wygląda fajnie, jednak wodór trzeba będzie wytworzyć i pewnie to jest największy problem jaki trzeba rozwiązać. Najłatwiejszy wariant to korzystanie z wymiennych butli służących do użytkowania wodoru. Znając jednak producenta, dostarczy drony z własnymi stacjami „ładującymi”, prawdopodobnie dron znajdzie zastosowania komercyjne. Zresztą obecnie, prywatnie kupujemy „tanie” drony, nawet ten używany przez „kuzyna na weselach” zmieści się w cenie poniżej 2000 PLN. Ceny bardziej wyspecjalizowanych dronów sięgają kilkunastu tysięcy złotych. Oczywiście na jednych i na drugich zainstalować trzeba będzie, aparaty, kamery itp. (Najtańsze drony z kamerą można kupić w cenach około 200 zł, jednak możliwości podglądu obrazu, sterowania kamerą i na końcu jakość nagrania – może pozostawiać wiele do życzenia)

Niemniej doszedł mi kolejny przykład zastosowań ogniw paliwowych połączony z nowym obszarem zainteresowań.


Ulotka:
http://media.wix.com/ugd/047f54_0258f01d819247808121e5c50ab71769.pdf
Strona WWW
http://www.hus.sg/?utm_source=Composite+UAV+frame+stores+weightless+energy+%2F+multi-rotor+aims+for+4hr+flight&utm_campaign=Horizon+Energy+Systems+Announces+new+700Wh%2Fkg+fuel+cell+for+drones&utm_medium=email

PS. Miłośnicy dronów znajdą na powyższej stronie dodatkowe informacje.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz