środa, 25 listopada 2015

Wodorowe stacje tankowania w Polsce

Chyba jednak stopniowo do znajomych dociera, że męczę bloga. Niezależnie od siebie dwie osoby podesłały mi temat na bloga.

Niestety artykuł Pierwsza stacja do tankowania wodoru w Poznaniu? - jest w części płatnej gazety Wyborczej. Kolejny artykuł mówiący o stacji w Białymstoku jak i artykuł  W Polsce powstanie sieć stacji do tankowania wodorem samochodów, także mają ograniczony dostęp.
Na szczęście w artykule Nadciąga wodorowa rewolucja. W Polsce powstanie pionierska sieć stacji do tankowania – znaleźć można odpowiednie informacje.
W skrócie. 
Dotychczas opowiadając o stacjach wodorowych mówiłem głównie o krajach europejskich ze wskazaniem na naszego zachodniego sąsiada.
23.11.2015 Instytut Transportu Samochodowego ITS ogłosił plan plany wdrożenia infrastruktury wodorowej w Polsce w ramach projektu HIT-2-Corridors. Pierwsze dwie stacje powstaną w Poznaniu i w Warszawie (do 2020r), kolejne w Trójmieście, Białymstoku, Katowicach, Krakowie, Wrocławiu i Łodzi.
Do 2030 r. w ma powstać dziewięć stacji tankowania wodoru, wpasują się one w europejską sieć stacji wodorowych.
Sieć ma umożliwić przejazd samochodem wodorowym wokół Morza Bałtyckiego oraz na trasie północ-południe, od Morza Bałtyckiego po Morze Adriatyckie”.  
Oczywiście przytaczane są opinie ekspertów, że wodór to paliwo przyjazne dla środowiska i bezpieczne. Chociaż nadal w opinii publicznej bezpieczeństwo użytkowania wodoru łączone jest z pewnym sterowcem, którego nazwy nie wymienię. Podkreśla się,  że wodór jest
ponad 14 razy lżejszy od powietrza. W momencie, kiedy dochodzi do rozszczelnienia instalacji, wodór natychmiast ucieka do góry. Żeby wodór eksplodował, to musi powstać mieszkanka wodoru z powietrzem, ale zanim taka mieszkanka powstanie, ten wodór po prostu ulatuje i dzięki temu jest znacznie bezpieczniejszy" – dla PAP publicysta techniczny Michał Setlak. 
Jeżdżące od dawna w Anglii autobusy zasilane wodorem, posiadają zbiorniki u góry, w przypadku kolizji, kierowca może je awaryjnie, błyskawicznie opróżnić.

Generalnie na razie pewnie autem z ogniwem wodorowym nie będę się poruszał.
Koncepcja jest zapewne słuszna, jednak podkreślić trzeba, że rozwiązanie będzie w pełni ekologiczne dopiero, kiedy wodór tankowany na stacjach paliw będzie wytworzony odnawialnych źródeł energii. Nadal większość użytkowanego wodoru wytwarzana jest metodami, które nie mają związku z ekologią.
Hydrogen fueling nozzle
Źródło: https://en.wikipedia.org/wiki/Hydrogen_station#/media/File:Hydrogen_fueling_nozzle.jpg
EERE 
Hydrogen station pump
Źródło: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/eb/Hydrogen_station_pump.jpg
EERE 

Auta wodorowe są już produkowane seryjnie (Toyota Mirai oraz Hyundaia ix35), energia uzyskiwana jest z wodoru za pomocą ogniw wodorowych (Fuel Cell.).
Hyundai IX35 Premium CRDi
Źródło: https://fr.wikipedia.org/wiki/Hyundai_ix35#/media/File:Hyundai_IX35_Premium_CRDi_-_Flickr_-_mick_-_Lumix.jpg 
Mick from Northamptonshire, England — Hyundai IX35 Premium CRDi
Toyota Mirai
Źródło: https://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_Mirai#/media/File:Toyota_mirai_trimmed.jpg
2015 Toyota Mirai fuel cell sedan (right-hand side Japanese version)

1 komentarz: